Poradnik: bezpłatny kurs na trenera personalnego

Specjalnie dla Ciebie, zupełnie bezpłatny, kurs na trenera personalnego ! 🙂 Kurs, który sam sobie zorganizujesz i zafundujesz. Każdy z nas może mieć, niemal natychmiast, dostęp do ogromu materiałów pomocnych w pracy trenera personalnego. Zupełnie za darmo! Wielokrotnie podkreślałem, że do wykonywania zawodu trenera personalnego, nie potrzebujesz żadnych formalnych uprawnień. Nie potrzebujesz żadnego “papierka”. Potrzebujesz informacji, umiejętności i doświadczenia. Przygotowałem kompendium wiedzy – sprawdzone źródła, skąd warto czerpać. Pokażę Ci, w jaki sposób, wiedzę oferowaną na kursie trenera personalnego, można zdobyć bezpłatnie lub wydając najwyżej kilkanaście złotych!

Kurs na trenera personalnego

Bezpłatny kurs na trenera personalnego – Spis treści:

  1. Wstęp
  2. Kim jest trener personalny
  3. Aspekty prawne
  4. Podstawy teoretyczne
  5. Metody treningowe
  6. Dietetyka
  7. Podsumowanie

Wstęp

Pamiętaj, przeczytanie dziesiątek książek, artykułów i poradników nie gwarantuje Ci, że będziesz posiadać wystarczające umiejętności. Wiedza teoretyczna, nawet najlepsza, musi być poparta umiejętnością wykorzystania jej w praktyce! Nie nauczysz się z książek, ani nawet z filmów w internecie, wykonywania prawidłowo przysiadów. Co więcej, nie poznasz w ten sposób wielu niuansów pracy trenera personalnego. Odbycie odpowiedniego kursu lub szkolenia jest w wielu przypadkach niezbędne – to potwierdzenie twojej wiedzy! Wybierając kurs kieruj się więc praktycznymi umiejętnościami, które możesz zdobyć na nim. Znakomita większość linków i materiałów tutaj zamieszczonych jest anglojęzyczna. Niestety internet jest bardzo ubogi w polskojęzyczne materiały wysokiej jakości. 🙁

Kim jest trener personalny

Trener personalny pracuje głównie nad utrzymaniem ogólnej sprawności fizycznej swoich podopiecznych: ich holistycznym i zrównoważonym rozwojem. Bardzo często pierwszym impulsem do rozpoczęcia współpracy z trenerem personalnym jest chęć poprawy swojej sylwetki lub powrotu do sprawności fizycznej utraconej w wyniku zaniedbań wynikających z braku aktywności. Bardzo często oprócz treningów trener personalny pracuje wspólnie z klientem nad jego odżywianiem oraz stylem życia. Dodatkowo, bardzo ważne są miękkie umiejętności trenera: sprzedaż, psychologia treningu, marketing.

Reasumując, od trenera personalnego wymaga się wszechstronnej wiedzy z różnych dziedzin. Poniżej tabela, która porównuje najważniejsze aspekty pracy trenera personalnego i trenera przygotowania motorycznego.

 Trener personalnyTrener przygotowania motorycznego
Podstawowy cel pracycałościowa poprawa sprawności fizycznej wraz z sylwetkąpoprawienie konkretnych cech motorycznych adekwatnych do konkretnej dyscypliny sportowej.
Klientamatorwyczynowy sportowiec
Treningprzekrojowy: ogólnorozwojowy, sylwetkowyspecjalistyczny:siły, szybkości, zwinności, wytrzymałości i innych cech motorycznych
Dietetykaprzekrojowa: nastawiona na redukcję wagi, poprawę sylwetki uwzględniająca psychodietetykęnie jest niezbędna, jeśli występuje to z nastawieniem na poprawę osiągów fizycznych
Psychologia treningunastawiona na motywowanie długoterminowe i przełamywanie oporów przed zmianąnie jest niezbędna, nastawiona na realizację celów
Trening medycznyuwzględniający schorzenia i zapobiegający kontuzjom umożliwiający trening pomimo kontuzji, wpierający wychodzenie z kontuzji
innetrening ze specyficznymi grupami osób, np: kobiety w ciąży, osoby starszetrening uzupełniający dla podstawowej aktywności w ramach danej dyscypliny
miejsce pracykluby fitness, studia treningu personalnegokluby sportowe, centra atletyczne

Szczegółowy opis różnic między pracą trenera personalnego, a zadaniami trenera przygotowania motorycznego.

 

Aspekty prawne w zawodzie trenera personalnego

Zawód trenera personalnego sensu stricte nigdy nie był zdefiniowany i regulowany ustawowo. Wraz z wejściem w życie ustawa o sporcie z dnia 25 czerwca 2010 roku (Dz. U. Nr 127, poz. 857) tytuł instruktora rekreacji ruchowej przestaje istnieć. Oznacza to, że działalność rekreacyjna, czyli np. prowadzenie treningów personalnych w klubie fitness, nie jest regulowane prawnie w żaden sposób. To pracodawca weryfikuje wiedzę trenera. Oczywiście dalej funkcjonują kursy i szkolenia, a wymogi przystąpienia do takiego kursu i jego zdania określa indywidualnie każda instytucja prowadząca taką działalność

Trener nie ma obowiązku wykupienia polisy ubezpieczeniowej OC. Jednak jeśli nastąpi roszczenie ewentualne koszty będzie musiał pokryć z własnej kieszeni. Odpowiedzialność instruktora za zdrowie i bezpieczeństwo podopiecznych wynika wprost z ustawy. Każdy poszkodowany podczas treningu z trenerem personalnym może dochodzić swoich roszczeń na drodze sądowej powołując się na artykuły kodeksu cywilnego.

Szczegółowy opis regulacji ustawowych dotyczących wykonywania zawodu trenera personalnego i instruktora fitness.

 

Podstawy teoretyczne

Anatomia ruchu

Znajomość, przynajmniej podstaw, anatomii (zwłaszcza układu ruchu) jest niezbędna w pracy trenera personalnego. Nie chodzi mi o książkową wiedzę o budowie poszczególnych struktur z której nic nie wynika. Ważne jest aby trener personalny potrafił określić podstawowe płaszczyzny ruchu, grupy mięśniowe i stawy zaangażowane w dane ćwiczenie. Tylko na tej podstawie można świadomie programować trening i obciążenia, a nie powielać schematy z kursu w stylu najpierw klata potem biceps… Wielokrotnie spotykam się z osobami, zwłaszcza wśród instruktorów fitness, które skończyły kurs instruktora, prowadziły zajęcia i nie potrafiły wskazać zaangażowanych grup mięśniowych w tak podstawowych ćwiczeniach jak pompka czy przysiad.

  • Atlas ćwiczeń opis i animacje wszystkich podstawowych ćwiczeń na poszczególne grupy mięśniowe wraz z wskazaniem zaangażowanych grup mięśniowych, dodatkowo krótki opis podstawowych zasad treningu. Atlas przygotowany z perspektywy treningu kulturystycznego (co może być wadą lub zaletą). Polecam początkującym aby uporządkować wiedzę.
  • ExRx.net – najlepsze kompendium wiedzy o treningu, anatomii, ćwiczeniach, biomechanice jakie znam w sieci – za darmo! Cała wiedza oferowana na tej stronie potrafi zastąpić 100% oferowanych materiałów teoretycznych na kursach instruktorskich i w zasadzie na tym mógłbym poprzestać. Bardzo polecam.
  • Frederic Delaviera Atlas treningu siłowego – jeśli ktoś woli w wersji papierowej to polecam zakup kultowej książki Frederica Delaviera, ten atlas z ponad 600 ilustracjami pokazuje zaangażowane struktury mięśniowe w poszczególne ćwiczenia i ich odmiany, wszystko przetłumaczone na język polski. 🙂

 

Fizjologia wysiłku fizycznego

Zrozumienie podstawowych mechanizmów rządzących naszym organizmem pozwala odpowiednio kształtować treningi. Niestety u większości trenerów pokutują formułki o 20 powtórzeniach na rzeźbę, czy 8-12 na masę i idący za tym totalny brak zrozumienia z czego takie zakresy powtórzeń mogą wynikać.

  • Książka Fizjologia sportu. Krótkie wykłady – autorstwa Birch K., MacLaren D. i George K. – dobra pozycja do zbudowania podstaw
  • ABC wysiłku fizycznego – bardzo obszerny, naukowy!, artykuł porządkujący podstawowe pojęcia z zakresu fizjologii wysiłku fizycznego
  • Wysiłek fizyczny w pigułce – bardzo treściwy artykuł z bloga Anatomia Życia o wiele mówiącym tytule. 🙂

 

Metody treningowe

Trening kulturystyczny

Trening kulturystyczny stanowi istotę treningu sylwetkowego. Na początku większość ludzi przychodzi na siłownię właśnie z tego typu nastawieniem. Mówią, że chcą schudnąć/poprawić sylwetkę/zbudować mięśnie. Trening kulturystyczny jest nierozerwalnym elementem każdej siłowni. Znajomość metod treningu kulturystycznego daje możliwość zrozumienia jak reaguje nasze ciało na różne bodźce treningowe.

  • T-Nation – jeden z największych serwisów z wysokiej jakości artykułami na temat treningu siłowego, sylwetkowego i fitness. W swojej bazie posiada ponad 1500 artykułów. Można tam znaleźć gotowe plany treningowe, opisy poszczególnych ćwiczeń jak i całych metod treningowych.
  • Lyle McDonald– nazwisko może być mylne, ale to autor świetnej strony BodyRecomposition.com, która traktuje głównie właśnie o metod nastawionych na transformacje sylwetki
  • Christian Thibaudeau – na jego stronie można znaleźć dziesiątki wartościowych artykułów, a w sieci jego publikacje na temat treningu siłowego i sylwetkowego.
  • Bryan Haycock – autor bardzo dobrze znanej metody HST (Hypertrophy-Specific Training), znany jako Mr. Hypertrophy. Jego artykuły można przeczytać na ThinkMuscle i BodyBuilding. Polskojęzyczne opracowanie treningu metodą HST ze strony amadeusfit.pl

 

Trening funkcjonalny

Trening funkcjonalny to bardzo pojemne określenie, które w ostatnich czasach mocno się zdewaluowało. Mianem treningu funkcjonalnego określa się niemal wszystko od zwykłego treningu obwodowego, przez ćwiczenia ciężkoatletyczne, po trening aerobowy lub interwałowy. Przyjęło się mówić, że trening funkcjonalny rozwija nas wszechstronnie w przeciwieństwie do innych form treningu. Czy słusznie? Tak i nie. Każdy trening rozwijający jakąś naszą wybraną zdolność motoryczną (lub zestaw tych zdolności) jest z definicji funkcjonalny! Skąd te rozróżnienie? W przeszłości, na siłowniach i w fitness klubach królowały metody treningowe zaczerpnięte z kulturystyki, która z definicji koncentruje się na rozwijaniu wyglądu naszych mięśni, a nie właściwościach motorycznych (siła, szybkość, zwinność, wytrzymałość itp.). Nie istnieją jakieś ogólnie przyjęte zasady, kanony treningu funkcjonalnego. Dlatego, tak ważna jest znajomość anatomii ruchu i fizjologii wysiłku fizycznego, aby móc właściwie programować tego typu trening. Poniżej kilka godnych polecania miejsc. skąd można czerpać wiedzę, pomysły i inspiracje:

  • Steve Maxwell – ikona treningu funkcjonalnego, popularyzator treningu z wykorzystaniem kettlebells oraz clubbells. Zawsze w swoich programach treningowych stawia na jakość i dokładność ćwiczeń.
  • Ross Enamait bardzo wiele filmów, artykułów i inspiracji treningowych opartych na ćwiczeniach z własnym ciężarem ciała, przy wykorzystaniu prostego sprzętu (często domowej roboty) i czerpiących z “starej szkoły” treningu. Na kanale YouTube Ross’a pełno filmów z przykładowymi ćwiczeniami.
  • Functional Patterns – przykład zupełnie innej filozofii treningu funkcjonalnego opartej na ruchach asymetrycznych i rotacyjnych, z dużym naciskiem na stabilizację i właściwą postawę w ćwiczeniach. Polecam obejrzeć chociaż kilka filmów na kanale YouTube Functional Patterns żeby złapać trochę inną perspektywę na trening.
  • TRX – jedno z najpopularniejszych narzędzi treningowych (w kategorii “funkcjonalne”) obecnych dzisiaj na siłowniach. Bardzo często można znaleźć kopie idei TRXa – czyli dwie taśmy zawieszane w centralnym punkcie zakończone rączkami. W internecie można znaleźć TRX Bacis Training, ponad 30 minutowe wideo tłumaczące wszystkie podstawowe zasady pracy z tego typu sprzętem.

 

Trening CrossFit

CrossFit stał się w ostatnich latach, niezbyt słusznie, synonimem treningu funkcjonalnego. Z czego wynika popularność CrossFit? O CrossFit napisano już wiele. Entuzjastów jest tak samo dużo jak sceptyków tego treningu. Natomiast każdy szanujący się trener powinien rozumieć założenia tego typu treningu, nawet jeśli nie chce z nich korzystać. Informacje w pigułce na ten temat można poznać czytając:

 

Trening motoryczny

Trener personalny coraz częściej w swojej pracy musi wykorzystywać elementy treningu przygotowania motorycznego. Rosnąca popularność biegów, triathlonu i innych form rywalizacji, w które angażują się amatorzy wymusza inne podejście treningowego. Tradycyjne, kulturystyczne metody totalnie nie zdają tutaj egzaminu. Zawód, który stricte koncentruje się na tego typu treningach to trener przygotowania motorycznego. Pamiętaj jednak, że te dwie dziedziny zawsze będą się ze sobą przenikać. Warto mieć o tym pojęcie.

  • Tudor Bompa – ojciec periodyzacji w treningu, trener wielu mistrzów olimpijskich. Jego książka “Periodyzacja, teoria i metodyka treningu” powinna być lekturą obowiązkową każdego, kto chce pracować z biegaczami, sportowcami gier zespołowych czy zawodnikami sportów walki. Anglojęzyczna pozycja Periodization Training for Sports jego autorstwa stanowi pigułkę wiedzy o długoterminowym programowaniu treningu pod różnego dyscypliny sportowe.
  • Joe DeFranco bardzo charyzmatyczny trener ze stanów przygotowujący na co dzień zawodników NFL. Na jego stronie i kanale YouTube można znaleźć bardzo wiele gotowych planów treningowych, porad i materiałów.
  • Charles Poliquin – prowadzi blog Strength Sensei. Można tam zapoznać się z setkami artykułów na temat treningu siłowego, odżywiania, suplementacji i innych tematów pokrewnych pisanych z perspektywy trenera wyczynowych sportowców. Warto zajrzeć do sekcji Resources, gdzie można znaleźć dziesiątki wartościowych pozycji związanych z pracą trenera.
  • Vladimir Zatsiorsky (Science and Practice of Strength Training) – warto przeczytać chociaż jedną książkę tego autora

 

Stretching, mobilność

Element zdecydowanie niedoceniany przez większość osób i niestety trenerów również. Niemal każdy z nas wie, że dobrze przeprowadzony trening powinien zakończyć się rozluźnieniem i stretchingiem. Zdecydowana większość osób, pomimo tego, nie koncentruje się na tym.

  • MobilityWOD – świetna strona z mnóstwem filmów instruktażowych jak korygować popularne zaburzenia aparatu ruchu, które przeszkadzają w poprawnym wykonywaniu ćwiczeń.
  • Atlas ćwiczeń – stretching – wcześniej już wspomniany atlas ćwiczeń portalu kulturystyka.pl prezentuje podstawowe pozycje do rozciąganie najważniejszych grup mięśniowych
  • Brad Walker – autor bardzo wielu publikacji i nagrań na temat metod stretchingi, mobilność i prewencji przed kontuzjami. Warto śledzić kanał Yutube Stretching Instytute oraz jego stronę InjuryFix.

 

Dietetyka

Trener personalny pracuje ze swoimi podopiecznymi zazwyczaj kompleksowo i w jego arsenale znajdują się również informacje z zakresu odżywiania człowieka i suplementacji. Oczywiście nie będzie tak dobry w tym jak dedykowany dietetyk, ale skuteczny program treningowy musi zakładać zmianę nawyków żywieniowych. Na takim, minimalnym, poziomie trener musi posiadać wiedzę.

Odżywianie

  • Ponownie ExRx.net – dużo artykułów na temat regulacji wagi, wszystko uporządkowane
  • Dla bardziej zaawansowanych (ale nie tylko) polecam artykuły Lyle McDonald’a na temat utraty wagi
  • Praktyczny podręcznik dietetyki przygotowany przez Ministerstwo Zdrowia. Traktuje o żywieniu, głównie z punktu widzenia poradnictwa i zapobiegania chorobom, opracowano podstawowe kwestie.
  • Ilewazy.pl – świetna, polskojęzyczna baza produktów zawierająca ich miary naturalne wraz wartościami odżywczymi. Polecam przy projektowaniu diety.
  • Dziennik Posiłków Vitalmax – kompleksowe narzędzie do planowania i układania planów żywieniowych. Gotowy plik excel zawiera tysiące produktów.

Suplementacja

Gałąź szczególnie lubiana przez trenerów. 🙂 Większość klientów chętnie przyjmie jakąś “pigułkę” czy “proszek”, który pomoże szybciej osiągnąć cele treningowe. Trener w takiej sytuacji staje się najwiarygodniejszym doradcą.

 

Podsumowanie

Jestem pewny, że nie wyczerpałem tematu i pomysłów skąd można czerpać wiedzę. Jeśli masz jakieś sprawdzone i wartościowe źródła (strony, książki, kanały), napisz o nich proszę w komentarzach! Natomiast, jeśli uważasz ten artykuł za wartościowy – podziel się nim ze znajomymi, niech też rozwijają się! Czekam na wasze uwagi, również krytyczne.

W przygotowaniu powyższego artykułu pomógł mi świetny specjalista treningu siłowego i motorycznego Trener Personalny Konrad Topolski. Dzięki! Zapraszam do polubienia jego fanpage. 🙂

Zdjęcie: DSC_0064 CC Gregor

Zaciekawiła Cię tematyka?

Otrzymaj swój 30-stronnicowy Raport: Zarobki Trenerów personalnych w Polsce 2016! Dołacz do: 1 286 wtajemniczonych, którzy poznają kolejne Sekrety Trenera!

Akademia Biznesu Trenera

Moduł I – Sprzedaż: poznawaj potrzeby klientów, prezentuj swoje usługi i sprzedawaj treningi z każdej konsultacji
Moduł II – Marketing: wykorzystuj narzędzia marketingu online i tradycyjnego, aby budować swoją markę osobistą i przyciągać do siebie klientów.
Moduł III – Motywacja: motywuj i przeprowadzaj przez proces zmiany swoich podopiecznych, aby budować długotrwałe relacje

29 thoughts on “Poradnik: bezpłatny kurs na trenera personalnego

  • Serdecznie dziękuję za ten artykuł. Miło, że chcesz się dzielić swoją cenną wiedzą ze wszystkimi. Jest to pełne podziwu, a także motywujące. Mam pytanie – nie wiesz jak wyglądają te regulacje prawne np. w UK?

  • Wielki szac za ten artukuł, myśle że poruszone zostały wszystkie najważniejsze kwestie i naprawde bardzo dużo można sie stąd nauczyć 😉 Pozdrawiam i czekam na kolejne artykuły!

  • Artykul jest bardzo przydatny:) napewno skorzystam aby sie doksztalcic, bo niedawno zdalem egzamin na trenera personalnego;) Mam rowniez pytanie. Czy ukonczenie prestizowych zawodow jak triatlon IRONMAN zwieksza moje szanse na zatrudnienie na rynku jesli bym umiescil to w moim cv? Ze sportowymi pozdrowieniami, Slawek.

    • Dzięki za Mike słowa! 🙂
      pokazanie w CV swojej kariery sportowej i dokonań na tym polu jest na pewno dużym plusem – to najlepszy miernik twoje go zaangażowania w “sportowe życie”. Pamiętaj jednak, ze uprawianie sportu wyczynowo u trenowanie amatorow to dwie różne bajki.

      • Właśnie z tego powodu szalenie się cieszę, że zadałeś sobie trud stworzenia tego wpisu. Jako wyczynowy sportowiec, po zakończonej karierze, chcę spróbować swoich sił jako trener dla amatorów i mam wiele obaw z tym związanych, bo zdaje sobie sprawę z tego, jak odpowiedzialny jest to zawód i jak wymagający.
        Szacunek. Dziękuję 🙂

  • Stary, dzięki wielkie za te wszystkie artykuły!
    Przeczytałem od deski do deski, bo właśnie dzisiaj, z nienacka musiałem podjąć bardzo trudną decyzję studia vs praca, kursy i szkolenia – trener personalny.
    Twoje artykuły bardzo mi pomogły, newsletter zostawiony :)!

  • Świetny artykuł 😀 Popieram w 100% . Co do kanałów na których merytoryczna wiedza jest podstawą to popieram JACKA BILCZYŃSKIEGO . Świetny facet jeśli chodzi o charakter podejście do sportowego, zdrowego stylu życia !

  • Super strona ? Mam takie pytanie w skrócie ćwiczę na tzw freestyle tzn nigdy nie miałem planu treningowego ani konkretnej diety i myślę że odnosze sukcesy wpadłem na pomysł żeby zostać trenerem uwielbiam trenować mógłbym to robić z osobami które nie potrafią…. Czy to zbyt odważne czy głupie? Żeby kogoś uczyć czegoś takiego co sam robię czy trener musi się kojarzyć z konkretnym planem treningowym czy widzisz w tym coś co jest ciekawe? Nie słyszałem o czymś takim dlatego chciałbym to zrobić ?

    • To o czym piszesz to trening intuicyjny i niektórzy tak trenują. Mają jedynie ogólny zarys w którą stronę idę, a szczegóły dobierają na bazie obserwacji reakcji własnego organizmu. Czy to działa? Jeśli przynosi efekty to pewnie tak. Czy to sprawdzi się w przypadku przeciętnego człowieka? Śmiem wątpić.

  • Dodam tylko że brak planu treningowego związany był z brakiem czasu… Pracowałem 8lat w marketingu coaching pochlonal mnie na maxa teraz zmieniłem trochę swoje życie inaczej się odzywiam więcej trenuje niesamowity efekt po 3 miesiącach (praca fizyczna za granica 12h/ trening 1h/ niestety 6h snu /7 dni/tydzień….szaleństwo ale taki był plan na 3 miesiące

  • Uwielbiam takie artykuły pełne treści, uporządkowane. Teraz mogę krok po kroku sprawdzać Twoje źródła i poszerzać wiedzę w tym zakresie. DZIĘKUJĘ.

  • Super artykuł!!! Mam pytanie: Czy żeby zostać trnerem personalnym trzeba zakładać działalność??? czy mogę to robić bez żadnych formalności i brać pieniadze???

  • Jestem niesamowicie zaskoczona, tyle tu rzetelnej, konkretnej i potrzebnej informacji. Strasznie się wkurzam na mój angielski, ale i tak wielkie, wielkie dzięki!!!

  • Genialny i bardzo pomocny artykuł, z resztą dokładnie tak samo jak każdy artykuł na Twojej stronie. 🙂 Na pewno niesamowicie mi się przyda.
    Mimo, że na razie jestem kompletnym laikiem to poleciłbym kanał Athlean-X prowadzony przez Jeff’a Cavaliere’e.

  • Super artykul, bardzo pomocny! dziekuje! Uprawnienia trenera personalnego zrobilam w UK. Niestety tu sie placi duze pieniadze za minimum wiedzy. Zaplacilam prawie 3 tys funtow na dyplom, a reszte wiedzy we wlasnym zakresie.

  • Witam . -Jak nie zakładając działalności pozyskać klientów ? reklama jakaś? może być ryzykowne ze względu na nie założenie działalności?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *